Werflaan 45, 2725 DE Zoetermeer 079 330 66 66
Over Samen Opleiden

Organisatie

Bij het vormgeven van onze samenwerking en de organisatiestructuur hanteren wij de volgende uitgangspunten:  

  • Ons motto is samen doen we het beter: Er wordt structureel samen geleerd en gewerkt door en tussen management van de scholen en instituten, instituutsopleiders, schoolopleiders en werkplekbegeleiders op basis van gelijkwaardigheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid.
  • De organisatiestructuur is er op gericht het verzorgen van goed onderwijs in onze superdiverse regio te borgen: de lerenden staan centraal.
  • De focus ligt op de essentie: het samen opleiden, begeleiden, beoordelen en professionaliseren van start- en vakbekwame docenten.
  • Het samen opleiden vindt plaats in kleinschalige netwerken rondom de student. Dit heeft meerwaarde vanwege het eigenaarschap, het teamgevoel en de korte lijnen in de samenwerking.
  • De organisatiestructuur is overzichtelijk en biedt zicht op of we de juiste dingen doen en of die dingen goed worden gedaan.
  • In de organisatiestructuur is een goede afspiegeling van vertegenwoordiging uit de Haagse superdiverse onderwijscontext geborgd met het oog op draagvlak en kwaliteit.
  • De organisatiestructuur is duurzaam ingericht. Verantwoordelijkheden worden altijd gedeeld met het oog op draagvlak, kwaliteit en continuïteit.
  • Naast oog voor kwaliteit, is er ook aandacht voor efficiëntie en haalbaarheid. Het oplopende docenttekort vraagt om balans tussen de taak van de scholen om leerlingen op te leiden, en de opdracht om het samen opleiden en professionaliseren van docenten vorm te geven.
  • We zoeken ook buiten onze eigen samenwerkingsverband actief de verbinding en afstemming met partijen die bij het werven, opleiden en professionaliseren in Den Haag betrokken zijn.
  • De organisatiestructuur van OSH bestaat uit een overkoepelende bestuursraad, een overkoepelende stuurgroep, een ledenraad en een werkgroep. De programmamanager is de verbindende schakel tussen de verschillende organisatieonderdelen en is onder andere verantwoordelijk voor de voortgang van de activiteiten volgens het opleidingsplan, de dagelijkse leiding en de borging van de gemeenschappelijkheid.  
  • We hanteren een duidelijke structuur en eenduidige terminologie voor opleiden, begeleiden, beoordelen en professionaliseren. We zorgen binnen deze structuur voor heldere rollen, taken en verantwoordelijkheden.
  • We maken duidelijke en reële afspraken over facilitering, die we jaarlijks evalueren.

Bestuursraad OSH

Verantwoordelijk voor het toezicht op de realisatie van doelen, ambities, organisatie en financiën van de OSH

Taken:

  • Toezicht houden op (de uitvoering van) het beleid van de Haagse opleidingscholen voor vo en het HIP
  • Goedkeuren van het beleid en verantwoordingen (o.a. begroting, realisatie)
  • Besluiten over toetreding nieuwe partners (op advies stuurgroep
  • Zorgdragen voor een goede verbinding van de Haagse opleidingsscholen voor vo en het HIP met de onderwijsregio op bestuurlijk niveau
     

Overkoepelende Stuurgroep OSH

Eindverantwoordelijk voor de inrichting en uitvoering van het samen opleiden, begeleiden, beoordelen en professionaliseren binnen de OSH

Taken:

Vaststellend binnen de gestelde kaders op bestuurlijk niveau:

  • financiën, o.a. vaststellen begroting
  • organisatie, o.a. advies m.b.t. toetreding nieuwe partners, aanstelling studenten, overkoepelende structuur
  • plaatsing / verdeling van studenten (tussen de opleidingsscholen)
  • gemeenschappelijke taal
  • opleidings- en begeleidingsinfrastructuur, facilitering
  • professionalisering (overkoepelend, basisaanbod)
  • kwaliteit (overkoepelend, basiskwaliteit)
  • beeld en geluid, IrisConnect
  • Haags Inductie Programma (overkoepelend, aanvulling op programma’s scholen)
  • zorgdragen voor een goede verbinding van de Haagse opleidingsscholen voor vo en het HIP met de onderwijsregio op bestuurlijk niveau (i.s.m. de bestuursraad) en beleidsbepalend niveau

Ledenraad

Verantwoordelijk voor de inrichting en uitvoering van het samen opleiden, begeleiden, beoordelen en professionaliseren binnen de OSH

Taken:

  • plaatsing / verdeling van studenten (binnen de opleidingsschool)
  • opleidings- en begeleidingsinfrastructuur binnen de kaders van de overkoepelende afspraken (o.a. facilitering)
  • opleidingsprogramma opleidingsschool
  • opleidingsprogramma HIP (overkoepelend, aanvulling op programma’s scholen)
  • professionalisering (opleidingsschool-specifiek)
  • kwaliteit (opleidingsschool-specifiek), minimaal studenten- en werkplekbegeleiderspanel 
  • implementatie IrisConnect
     

Werkgroep Samen Opleiden & Inductie

Verantwoordelijk voor de uitvoering van het door de stuurgroep vastgestelde beleid ten aanzien van het samen opleiden, begeleiden, beoordelen en professionaliseren

Taken:

  • plaatsing / verdeling van studenten (binnen de opleidingsschool)
  • opleidingsprogramma opleidingsschool
  • opleidingsprogramma HIP (overkoepelend, aanvulling op programma’s scholen)
  • uitvoering samen opleiden op de scholen en instituten
  • professionalisering (opleidingsschool-specifiek)
  • kwaliteit (opleidingsschool-specifiek), minimaal studenten- en werkplekbegeleiderspanel
     

Opleidingscoördinatoren Voortgezet onderwijs
 

       
Monique van Mourik
Alfrink College
 

Anneke Freeke
Praktijkschool De Einder

 

Marloes Plomp
Hofstad Lyceum

   
Danny Pet
Maris College

  Tamara Hoogenboom
Chr. College De Populier
  Carlijn de Römph
Rijswijks Lyceum/VVC
   
Elmar Caspers
Veurs Lyceum
 

Arianne Magnee
YES College

  Margit Nieuwenhuis
Lyceum Ypenburg
       
Inger Oldemans
Chr. College Zandvliet
 
       

Coördinatoren Lerarenopleidingen
 

   
Anco Bulk
HALO
  Sjaak Nuijt
Hogeschool Rotterdam
  Sanne Bosker 
ICLON
       
Wim Caspers
TU Delft
       

 

 

Organogram

 

Programmamanagers
 

 

Alette Boone

  Gabi Holtgrefe

Er zijn twee programmamanagers aangesteld, Gabi Holtgrefe en Alette Boone, die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van en de dagelijkse leiding aan de Opleidingsschool Haaglanden, het stimuleren van de versterking en bestendiging van de opleidingsinfrastructuur van OSH en het aansturen van de realisatie van de organisatorische en inhoudelijke randvoorwaarden. 

© 2024 Knijnenburg Producties